Het project betreft de afwerking van de onder- en bovengrondse stations en tunnels van de Noord/Zuidlijn te Amsterdam. Onder de werkzaamheden vallen onder andere 10 km spoor en 7 stations (BVO 28.854m2). Het tracé loopt dwars door het hart van Amsterdam. Van het Buikslotermeerplein in Amsterdam Noord (bij de ring A10) tot aan station Zuid in de middenberm van de A10, net voorbij de RAI, waar aangesloten wordt op de bestaande Amstelveenlijn en passeert punten als het IJ, Centraal Station en Rokin. De totale lengte van het tracé is circa 10 km met twee sporen waarvan ca. 7,1 km ondergronds.
Werkzaamheden:
- Boven- en ondergrondse spoorbaanwerkzaamheden (ballast aanbrengen, bovenleiding, betonnen onderbouw van het spoor, spoorstaven en stroomrail)
- Spoorinstallaties, beveiligingsinstallaties etc. in de tunnels.
- Afbouw van 7 stations waarvan 2 bovengronds en 5 ondergronds, betreft hoofdzakelijk liften en roltrappen (91 roltrappen, 25 liften, 4 rolpaden), wandbekledingen bestaande uit glas en keramiek, plafonds en tegelvloeren.
- Nieuwbouw Energiegebouw en Emplacementsgebouw.
- Ruwbouw van een complete tunneldoorsnede in de startschacht van de tunnelboormachine inclusief het verwijderen van de tijdelijke bouwkuip.
- Verzwaren van de kadeconstructie op logistiek terrein Sixhaven.
- Gebouwgebonden installaties in de stations.
- Afstemming met nevenaannemers, vooral die met de contracten Signalling & Controls en Telecom/ICT.
- Aanleggen bouwplaats voorzieningen zoals logistieke knooppunten, tijdelijke accommodaties en vergunningen.
Uitvoering:
Het project wordt uitgevoerd door bouwcombinatie VIA Noord/Zuidlijn vof, waarbij Visser & Smit Bouw en Imtech Building Services beide voor 50% aandeelhouder zijn. VIA Noord/Zuidlijn is coördinerend hoofdaannemer en wordt ondersteund door:
- Arcadis
- VolkerRail (VolkerWessels onderneming)
- VolkerInfra (VolkerWessels onderneming)
- BKBInfra (VolkerWessels onderneming)
- Imtech Infra
- BKS Schagen
Rol BKS Schagen:
Wij zijn er trots op dat wij aan dit project mogen bijdragen door de inzet van diverse collega’s bij VIA Noord/Zuidlijn. BKS Schagen heeft tijdens de tenderfase de bouwcombinatie VIA Noord/Zuidlijn ondersteund in de functie van bouwkostenadviseur, in deze rol zijn wij direct verantwoordelijk geweest voor de prijsvorming van het project. Na gunning van het project zijn wij betrokken bij de contractwijzigingen en kostentechnische ondersteuning bij de uitvoering van het project.
Contractvorm:
Het contract TransportTechniek & Afbouw (TT&A) Noord/Zuidlijn is een Design & Constructcontract + System Engineering op basis van een VO-ontwerp van Benthem Crouwel Architekten. Het project is gegund op EMVI-critiria.